Κώστας Αντ. Πετράκης

 Κοινωνιολόγος
Επικοινωνίας και Πολιτισμού
Λέκτορας Τμήματος Ψηφιακών Μέσων & Επικοινωνίας
Σχολή Επιστήμης της Πληροφορίας & Πληροφορικής
Ιόνιο Πανεπιστήμιο

 

Εκπαίδευση

Το να γνωρίζει κανείς ένα ή περισσότερα επιστημονικά πεδία δε σημαίνει απαραίτητα ότι μπορεί να διδάξει εκείνα τα οποία γνωρίζει. Η συνολική πορεία του υποφαινόμενου δείχνει πως ένα σύνολο κοινωνιολογικών πεδίων, περιοχές της εφαρμοσμένης επικοινωνίας και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης είναι σε θέση να μεταδώσει και να προβληματίσει.

Ακολουθώντας αυτό που λογική και συναίσθημα προτάσσουν, ο γράφων δίδαξε από πολύ νέος σε σεμινάρια ενήλικων εκπαιδευόμενων (πρώτη φορά σε ηλικία 23 ετών). Έχει διδάξει τόσο σε ιδιωτικές όσο και σε κρατικές εκπαιδευτικές δομές (εδώ και 16 χρόνια στον ακαδημαϊκό χώρο).

Εκπαίδευση σημαίνει αγάπη και πάθος καθώς ο διδάσκων μετασχηματίζει τις νοητικές συλλήψεις και αντιλήψεις αλλά και τις επαγγελματικές δυνατότητες και δεξιότητες των εκπαιδευομένων.

Η εκπαίδευση είναι το μέσο, και όχι το εργαλείο, διαμέσου του οποίου αναπτύσσεται, εξελίσσεται και στερεώνεται η παραγωγική διαδικασία. Τελικά, η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι τίποτε άλλο παρά το να εγγράψει κανείς την πορεία που σχεδιάζει να ακολουθήσει στο μυαλό των εκπαιδευομένων με τη δική τους θέληση.

Οι κάποιες χιλιάδες ώρες εκπαίδευσης που έχει ο υποφαινόμενος στο ενεργητικό του αλλά και η επιτυχημένη πορεία των εκπαιδευόμενων, που ως αυτή τη στιγμή πιστοποιείται, βεβαιώνει την επιτυχία και των επόμενων.

 

Εφαρμοσμένη Επικοινωνία

Τι σημαίνει άραγε το γεγονός ότι ολοένα και συχνότερα και οι ειδικοί και το πλατύ κοινό μιλούν για επικοινωνία, μιλούν για τη σημαντικότητά της; Είναι αυτό που λείπει ή μήπως εκείνο σε σχέση με το οποίο αιτείται η μεγαλύτερη δυνατή θεραπεία και προσοχή;

Το ζήτημα προφανώς είναι και πολιτικό. Καθώς η μιντιακή δημοκρατική διακυβέρνηση σε κράτη και επιχειρήσεις είναι το ζητούμενο, η επικοινωνία που χρησιμοποιείται για να κοινωνούν μεταξύ τους τα κάποια δισεκατομμύρια ανθρώπων στον πλανήτη – πρωτευόντως του ανεπτυγμένου κόσμου, περιλαμβανομένων και πολλών εν αναπτύξει κρατών – σχεδιάζεται και υλοποιείται με επαγγελματισμό και συχνά με επιστημονικό τρόπο. Πράγμα που γίνεται απολύτως απαραίτητο πλέον και είναι αυτός ο λόγος που τα τελευταία χρόνια διεθνώς αλλά και στη χώρα μας, το ουσιαστικό επικοινωνία και το ρήμα επικοινωνώ χρησιμοποιούνται κατά κόρον.

Δεν μπορεί να περιγραφεί σε λίγες γραμμές το σε τι συνίσταται ακριβώς η εφαρμοσμένη επικοινωνία. Αυτό που είναι βέβαιο, είναι ότι ένας συνδυασμός ακαδημαϊκών και άλλων γνώσεων βασισμένων στην πράξη, είναι εκείνη η φόρμουλα που μπορεί να επιτρέψει στον ειδικό της εφαρμοσμένης επικοινωνίας να υλοποιήσει από κοινού με τους ιθύνοντες νόες ενός οργανισμού εκείνο το οποίο είναι απαραίτητο και σκόπιμο να μεταδοθεί.

 

Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Μεταξύ των τριών αυτών λέξεων, άλλοι επιμένουν ότι πρωτεύουσα σημασία έχει η λέξη εταιρική καθώς διαχωρίζει την κοινωνική υπευθυνότητα πρωτευόντως των εταιρειών. Άλλοι επιμένουν ότι κύριο είναι το κοινωνικό πρόταγμα καθώς εκεί κατατείνει, στη βοήθεια της κοινότητας και της κοινωνίας. Λαμβάνοντας, βεβαίως, σοβαρά υπόψη τα δύο παραπάνω σημεία προτείνω ότι αυτό στο οποίο χρειάζεται να δοθεί περισσότερο βάρος είναι στην τρίτη λέξη, αυτή της ευθύνης. Δεν υπάρχει τίποτα σημαντικότερο που να κομίζει η εταιρική κοινωνική ευθύνη παρά το ηθικό ζήτημα που συχνά παραβλέπεται καθώς συγχέεται το μάρκετινγκ με την εταιρική υπευθυνότητα.

Η εταιρική κοινωνική ευθύνη, που πολλές εταιρείες διαλέγουν να την ονομάσουν εταιρική υπευθυνότητα, είναι ένα από τα νέα που κομίζει η οικονομία της αγοράς της ύστερης μεταβιομηχανικής εποχής, της εποχής της μετανεωτερικότητας. Εκτός από την παγκοσμιοποίηση και τους εγκυμονούντες κινδύνους όσο αφορά στο περιβάλλον, η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι εκείνη που καλείται να δώσει απάντηση στην αναδυόμενη αυτή πραγματικότητα.

Και επειδή η ευθύνη αυτή είναι και κοινωνική, πυκνά συχνά είναι χρήσιμο ο σύμβουλος εταιρικής κοινωνικής ευθύνης να είναι κοινωνιολόγος και δει της επικοινωνίας και του πολιτισμού.

 

Κοντά σας

Το εκπαιδευτικό και ερευνητικό ακαδημαϊκό μου ενδιαφέρον σε άμεση συνάρτηση με την πολύχρονη εμπειρία στον χώρο των επιχειρήσεων είναι εκείνα που μπορούν να φέρουν κοντά με αποδοτικό τρόπο μια επιχείρηση και το γραφείο μου. Συνήθως ονομάζεται εγγύηση επιτυχίας. Θα χαρώ μετά την έναρξη της συνεργασίας μας να δώσετε το όνομα που θα χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη επιτυχή πορεία.